Søg
  • Carrie Lautrup

Nu har jeg set dig

I sidste indlæg fortalte jeg om hvordan biblens David trøstede mig da jeg mistede min egen søn til kræft.


En anden mand i Bibelen, som mistede sit barn – sine børn, faktisk – var Job. Gud pralede af Job over for Satan, og Satan udfordrede Gud til en duel. Ville Job fornægte Gud, hvis Gud lod Satan plage ham?


Historien udfolder sig dramatisk. Den ene ulykke efter den anden rammer Jobs familie og hans ejendom. Men Job siger: ”Gud giver, og Gud tager.” Satan vender tilbage til Gud og siger, at det er fordi han stadigvæk holder hånden over Job. Så får Satan lov til at slå Job på hans eget legeme. Job bliver syg.


Jobs venner kommer fra nær og fjern for at trøste ham. De sidder stille i flere dage, fyldt af sorg på Jobs vegne. Det er en skam, at de begynder at tale, for de plager Job med hvert ord. De siger til ham, at han må have gjort noget forkert – for Gud holder hånden over dem, som lever retfærdigt. ”Du må have gjort noget forkert,” siger de. ”Omvend dig. Bekend dine synder. Gud er kun god, og han ville ikke tillade det her, hvis ikke du havde gjort noget forkert. Hvor er din tro? spørger de.”


Men Job er sikker på, at han ikke har gjort noget forkert. Han spørger Gud. Han trygler Gud om et svar. Han skælder Gud ud. Men Gud svarer ikke. Job råber og skriger og skælder endnu mere ud.


Og så taler Gud. Han taler om, at han ved bedst. At han er verdens skaber og hærskarernes herre. Han går i detaljer med de store ting, han har gjort og skabt. Hvad ved et menneske? Hvordan kan du skælde ud, når du ikke forstår et dyt?


Og hvad svarer Job? Hvad er hans gensvar for denne irettesættelse? Det er faktisk utroligt.


Jeg ved, at du er almægtig,     at ingen har magt til at standse dig.  Du spurgte mig: ›Hvorfra kender du mine tanker,     når du knap nok ved, hvem jeg er?‹ Jeg indrømmer, at jeg har udtalt mig om ting,     som går over min forstand. Du sagde også: ›Lad mig stille dig nogle spørgsmål,     så får vi se, om du kan svare på dem.‹ Det eneste svar, jeg kan give, er:     Før havde jeg kun hørt om dig,         nu har jeg set dig med egne øjne.

Job 42,2-5


Hvorfor blev Job udsat for disse prøver? Fordi Gud ville vise Satan, at der var en mand, som ikke ville fornægte sin gud.


Hvad fik Job ud af det? Han fik lov til at møde Gud personligt. Og han blev genoprettet.

Herren velsignede den sidste del af Jobs liv langt mere, end han havde velsignet ham tidligere.

Job 42,12


Det uforgængelige

Derfor skal I glæde jer, selvom I måske for en kort tid må igennem lidelser, som gør jer bedrøvede. Det er jo sådan, jeres tro prøves og forædles, ligesom guld renses og forædles ved at blive smeltet i ilden. Når troen kommer styrket gennem prøven, er den meget mere værd end et stykke forgængeligt guld, og den vil bringe jer ære, pris og herlighed, når Jesus Kristus åbenbares i sin herlighed.

1 Pet 1,6-7


Når Peter skriver om den tro der er mere værd end det forgængelige guld tænker vi ofte på, hvor herligt det er at ”eje” denne tro og glemmer næsten helt det faktum at Peter i de samme sætninger skriver om at ”bedrøves i mange slags prøvelser”. 


Der er altså noget bedrøveligt, som du og jeg skal igennem for, at vi kan få del i denne dyrebare tro.


En ting der er vigtig at gøre sig klart. Det er troen, som prøves, og ikke om du rent menneskeligt er i stand til at gå igennem en masse ydre påvirkninger og stadig stå med et smil på læben. Her tager vi ofte fejl og kæmper med at holde facaden i orden.


Troen, tilliden til Herren lutres og renses fra alt vores menneskelige selvstræberi igennem de ” ... mange slags prøvelser”, Herren tillader på vores vej. Troen renses fra at se på sig selv og sin egen formåen. Troen regner kun med Gud, ikke med sig selv.

Morten Kilsholm


Det vil Gud selv sørge for.


Hvad så

Hvad betyder det så for mig?

Det er svært at forstå, men der er en sandhed i, at bare fordi tingene ikke går, som vi mener, de skal gå – betyder det ikke, at vores tro fejler noget. Det betyder ikke, at Gud har forladt os. Det betyder ikke, at hans ord ikke er sandt. Det betyder ikke, at jeg har gjort noget forkert.


Jeg må bare stole på, at han har styr på det.

Herren siger: ”Jeg tænker ikke, som I gør, og jeg handler ikke, som I gør. Der er himmelvid forskel på mine tanker og jeres, og på min handlemåde og jeres.”

Es 55,8-9


Vi må ligesom Job erkende, at vi ikke kender hans tanker. Vi må forsøge på ikke at udtale os om ting, som går over vores forstand.


Og samtidigt med, at vi holder vores egen søgen efter mening og forståelse i skak, må vi erkende, at Gud er god, og han ved, hvad han laver. Vi må stole på ham.

Stol på Herren af hele dit hjerte, og støt dig ikke til din egen indsigt.

Ordsp 3,5 (DO 1992)


Jeg har ikke råd til at leve ved at give respons til mørket. Hvis jeg gør det, har mørket haft en rolle i at sætte dagsordenen for mit liv. Djævlen er ikke den indflydelse værdig, selv i det negative. Jesus levede i respons til Faderen. Jeg må lære at gøre det samme.

Bill Johnson


Til eftertanke

Har du før lagt mærke til dette vers om trosheltene? – at de alle døde i tro uden at se løftet blive opfyldt?

Lever du med et løfte, du endnu ikke har set opfyldt?

Kan du ligesom Job lægge dine indvendinger til side og erkende: ”Før havde jeg kun hørt om dig, nu har jeg set dig med egne øjne”?

31 visninger
Vil du læse mere? Køb en bog her.

Bækkely

Vester Vejrupvej 9, Vibæk

6740 Bramming, Denmark

©2019 by Bækkely Psykologpraksis. Proudly created with Wix.com