Søg
  • Carrie Lautrup

Genstart - 5 trin til afstresning i hverdagen



I dag afholder Bækkely Psykologpraksis retrætedag med temaet "Genstart". Retræten er en af en række retrætelørdage i 2020 hvor ideen er, at give deltagerne mulighed for at "Komme ind i hvilen" i skønne omgivelser i naturen og med input fra korte oplæg, øvelser og mulighed for individuelle samtaler.


Temaet idag, "Genstart", er inspireret af min computer. Min arbejdscomputer har det med at sige til mig "Jeg skal genstartes". Det irriterer mig lidt, for jeg har mest lyst til bare at køre igennem og få produceret noget.


Men et eller andet sted ved jeg, at hvis jeg ikke genstarter, så venter der endnu mere irritation. Computeren bliver mere langsomt, og den kan crashe hvis ikke jeg genstarter, så det kan få programmerne på plads og rydde de overflødige data væk.


Vidste du det godt, at vores kroppe har det på samme måde? Du ved måske godt, at du skal sove for at få energi igen til den nye dag. Men vidste du også godt, at din hjerne har brug for at "genstarte"?


Fakta er, at vores hjerner er hele kroppens kontrolcenter. Når vi presser den i længere tid uden at give den lov til at rydde op og geninstallere nye opdateringer, går det ikke kun ud over sig selv. Hjernen styrer vores hormonproduktion, så det, hjernen oplever bliver gendannet i hele kroppen.


Vi kender begrebet "stress". Stress er egentlig bare de mange ting, hjernen og kroppen skal håndtere gennem dagen. Alle de ting, som stimulerer forskellige handlinger og reaktioner i hjernen og kroppen. Når man oplever "stress-symptomer" er det et tegn på, at hjernen og kroppen har brug for tid til at indhente det forsømte. Der er behov for en genstart.


Min arbejdscomputer har brug for at genstarte mere end en gang hver uge. Men helst mindst en gang om ugen. Så det er ikke nok, at satse på en retræte. Eller at vente til sommerferien at komme sig. Hvad med hjernen så?


Som udgangspunkt er vi jo skabt til at sove hver dag. Det er vores daglige hjerne-genstart. Nu ved jeg ikke, hvordan du har det. Men for mig er søvn ikke helt nok til at holde mit hjerne i god form og til at holde stresssymptomerne på afstand.


Her får du 5 ting, du kan gøre for at genstarte din hjerne i hverdagen:


1) Fysisk aktivitet. Når du sætter kroppen i gang, reagerer hjernen med at rense ud for de hormoner, som skaber stress. Tag det roligt - mild eller moderat aktivitet er bedst for din hjerne. Ellers stresser du jo din krop. Og det er ok når du træner for kroppens skyld. Men nu handler det om hjernen. Start med en rask gåtur - en halv time er bedst, men selv 5 minutter er en god start som giver virkning.


2) Målrettet mental afslapning. Her fokuserer man på at hvile hjernen. Bøn er godt. Det er fokuseret tilstedeværelse også. Skriv en journal. Lyt til noget musik uden at foretage dig andet. Tegn eller læg farve i en malebog. Læg puslespil. Prøv nogle vejrtrækningsøvelser. Men lad være med at se fjernsyn. Fjernsynet stimulerer hjernen en del, især hvis man ser krimiserier eller dramaer.


3) Grine og synge. Ligesom med fysisk aktivitet, så stimulerer latter og sang produktion af hormoner i hjernen, som hjælper med oprydningen. Syng mens du kører bil, eller deltag i fællessang i fjernsyn om morgenen. Syng for dine børn når de skal sove. Mor dig over nogle skøre videoer på Facebook. Det stimulerer din hjerne på den gode måde. Læg mærke til, at det, at lytte til musik og det et synge er to forskellige måder at arbejde med hjernen på. Prøv at giv dig tid til begge to hvis du er glad for musik.


4) Power nap. Jeg opdagede fidusen med at genstarte min hjerne da jeg som ung nor opdagede hvordan en kort lur på ca 20 minutter kunne give mig energi til at kunne skifte gear efter arbejde så jeg kunne være klar til at være mor igen da børnene ramte muren inden spisetid. En powernap varer fra 10-20 minutter, og forskning viser at det giver mere energi, reducerer symptomer på stress, øger tålmodighed, giver bedre reaktionstid og bedre indlæring, gør dig mere effektiv, og giver et bedre helbred generelt. Men lad vær med at sove for længe - du kan have svært ved at få kroppen i gang igen, og det kan forstyrre din nattesøvn.


5) Wellness. Når du forkæler din krop virker det så godt som latter og musik. Du kan gå i sauna, tage et karbad, få massage. Ja - her virker det også at have sex med din elskede. Jo mere, du nyder din krop, jo mere fysisk berøring, du får, jo bedre. Igen - det giver hjernen noget andet at tage sig til end at køre videre på det samme. De reaktioner, kroppen får til wellness, rydder op i de stresshormoner, som ellers har ophobet sig i løbet af dagen.


Så nu har du ikke behov for at tage på retræte, vel? Jo - det kan godt være du gerne vil gøre noget lidt mere målrettet for at komme ind i hvilen i dit liv. Hvis du har lyst til at prøve en lørdagsretræte kan du se mere på hjemmesiden her - og du kan tilmelde dig.


12 visninger
Vil du læse mere? Køb en bog her.

Bækkely

Vester Vejrupvej 9, Vibæk

6740 Bramming, Denmark

©2019 by Bækkely Psykologpraksis. Proudly created with Wix.com